Flask systeem | Login-Register systeem

Hi guys, ik wil graag een website in flask maken met een login-register systeem met een database erbij.

Weet iemand welke tut ik daarvoor moet lezen?

Ik kan al een beetje Flask ( De basis )
Ik kan al een beetje SQL ( De basis )

Ik hoop dat jullie mij hiermee op weg kunnen helpen.

Gr,
Bliksem AKA Thunder AKA pythonc0der AKA flaskc0der

Er is niet voor alles een tutorial :slight_smile:

Stap 1: Bedenk wat je wil maken
Stap 2: Deel dat op in steeds kleinere stapjes
Stap 3: Zoek voor elk klein stapje op in de documentatie hoe je dit maakt in $jouwtaal
Stap 4: Bouw het en deel hier je code als er iets niet werkt zoals je verwacht, dan kunnen we helpen.

De eerste stap heb je al gedaan in je openingspost, heb je al bedacht welke stapjes er horen bij bv Inloggen, of registreren? of het gebruiken van een database?

2 Likes

Dankje sling!

Stap 1. Ik wil dus een Login en registreer systeem maken. En verder nog niks. (Misschien later een forum ofzo erbij.)

Stap 2. In de login pagina wil ik 2 tekstvelden met Login en de Wachtwoord. Ik wil dat boven de 2 login veldjes. Een tekst staat met login. En onder de 2 veldjes wil ik links een button genaamd: Login, en rechts een button genaamd: Registreer. Als je op de registreer knop klikt ga je naar de registratie pagina. In de registratie pagina wil ik nog maar 3 tekstvelden hebben met: Gebruikersnaam, Wachtwoord en Email-adres. (Later komen de vertificatie shit enzo erbij )
Als ik op Registreren druk worden de 3 ingevulde tekstveldjes naar de database gestuurd.
Daarvoor wil ik ORM gebruiken. Ik moet dus dan een tael maken genaamd users. En 3 rijen genaamd: Login, Wachtwoord en email-adres.
En dat Flask weet naar welke tekstveldjes hij naar de rij stuurt… Dus dat hij bijvoorbeeld weet dat email-adres naar de email-adres kolom moet.

Stap 3: Voor de documentatie van de connecten met de database en dat flask weet welke tekstvelden moeten worden opgeslagen weet ik nog niet. Hopelijk kun jij mij misschien de juiste documentatie geven. Nogmaals, thanks voor je hulp ^^^

Wat ik bedoel is meer een stappenplan van wat het programma moet gaan doen:

Inloggen

1. Gebruiker vult zijn gebruikersnaam en wachtwoord in, en submit het formulier
  2. Server ontvangt de gebruikersnaam en wachtwoord
  3. Server controleert of de gebruikersnaam en wachtwoord zijn ingevuld en of ze bv niet te lang/kort zijn
  4. Server haalt de wachtwoordhash die hoort bij de gebruikersnaam op uit de database
  5. Server berekent de hash van het ingevulde wachtwoord
  6. Server vergelijkt de berekende hash met de hash uit de database
  7. Als het overeenkomt, is de gebruiker ingelogd (ga naar 8), zo niet dan krijgt de gebruiker een foutmelding.
  8. Server maakt een sessie aan en stuurt naar de browser een cookie met het session ID

Registreren
< ga hier verder :slight_smile: >

Registratie

1. Gebruiker stuurt zijn gebruikersnaam,email en wachtwoord naar de server
  2. De server ontvangt de HTTP request met de velden erin.
  3. De server controleert of de gebruikersnaam en email al in gebruik is en of de wachtwoord niet te lang of te kort is.
  4. Als de gebruikersnaam, email en wachtwoord goedgekeurd worden door de server stuurt de server de invoervelden die de gebruiker heeft ingevuld naar de database.
    4.De gebruikersnaam gaat naar de username kolom. De wachtwoord gaat naar de wachtwoord kolom. De email gaat naar de email kolom.
    5.De database zorgt ervoor dat de gebruikersnaam bij de wachtwoord en email hoort.

Je moet eens kijken naar flask-login. Die hebben nog best goede docs

Ik denk alleen dat het waardevoller is om eerst te leren hoe uberhaupt een login/registratie systeem werkt voordat je er libraries etc. voor gaat gebruiken :slight_smile: Zelfde als met python leren voordat je flask gebruikt, en bv python zelf runnen op een interpreter voordat je een IDE gebruikt.

ja daar heb je inderdaad wel weer gelijk in.