Hoe maak je / host je een server?

Ik wil graag een eigen website maken.
Die ik zelf in handen heb nou heb ik wel iets over een server gehoord ,
maar ik weet niet hoe ik dat moet doen/hosten. mijn vraag luidt dus:
Hoe maak je / host je een server?

In principe is het een hele brede vraag, maar er zijn wel verschillende mogelijkheden. In principe is het de vraag wat je met de server wilt doen. Wil je alleen websites gaan hosten, of wil je graag allerlei verschillende diensten hosten?

Als je alleen websites wilt gaan hosten zijn er 2 mogelijkheden. Ik wil eerst de meest leuke en leerzame noemen en dan de meest gemakkelijke keuze.
1. De leukste en leerzaamste (alleen webserver)
Als je een webserver wilt hosten moet je LAMP installeren. Hier zijn veel tutorials over op internet die je kunt gebruiken. Eerst zul je een besturingssysteem moeten installeren, zoals Debian bijvoorbeeld. Daarna kun je in de terminal de hele server instellen. Je kunt hier online veel over vinden. Een nederlandse site die mij erg goed hielp is http://debian.weijers.net, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

2. De gemakkelijkste oplossing (webserver)
De gemakkelijkste oplossing is om een zogenaamd control panel te installeren. De 3 marktleiders zijn CPanel, DirectAdmin en Plesk. DirectAdmin is het meest bekend. Het grootste nadeel van een control panel is dat je er erg weinig van leert en dat de mogelijkheden best beperkt zijn. Het is echter wel de gemakkelijkste oplossing, hoewel dit ook de duurste oplossing is.

Verder heb ik er niet heel veel verstand van, dus over het hosten van andere diensten kan ik weinig zeggen. Wel zou ik je dan aanraden om het in containers te doen, dus in zogenaamde afgescheiden gedeelten.

Ik hoop dat ik je hiermee redelijk heb geholpen. Veel succes met het inrichten van een server!
Jantje2000

1 Like

Makkelijkste manier lijkt mij:

• Stap 1: installeer Ubuntu Server
  • Stap 2: installeer LAMP of LEMP, voer het onderstaande commando uit om LAMP te installeren:
    sudo apt-get lamp-server^

Als je hulp nodig hebt, DigitalOcean heeft een heleboel tutorials voor het installeren van veelgebruikte softwarepakketten voor (web)servers.

de code werkt niet
(dit is voor de 20 letters)

Er kan een heleboel fout gaan bij computers. ‘Het werkt niet’ zegt dus zo goed als niks. Krijg je een foutmelding? En heb je al geprobeerd die foutmelding te googlen?
Als je er niet uit komt kan je hier, of op IRC een gerichte vraag stellen.

Nee k bedoel dat als ik die code intyp dat er dan staat dat lamp-servers niet bestaat

Aka de code is ongeldig

Voordat je met linux aan de slag gaat en webserver pakketten etc. installeert is het waarschijnlijk t beste om eerst even de ‘Introductie tot Linux’ tutorials te volgen, dan krijg je een beetje een idee wat die commando’s (geen code dus ;)) betekenen.

1 Like