Servers aan elkaar koppelen voor betere prestaties

Hallo,

Ik zat me vandaag af te vragen: Hoe moet je servers aan elkaar koppelen, zodra er zoveel traffic of bestanden komen, zodat een server dat dan niet meer aankan. Want ik neem aan dat je dan bijvoorbeeld 2 servers hebt die samenwerken. Maar hoe koppel je die dan aan elkaar?

Bij voorbaat dank,
Jantje2000

Dit hangt helemaal af van wat je wil verdelen, maar de term die je zoekt is ‘load balancing’.

In de kern heb je 1 punt waar verbindingen binnenkomen (de loadbalancer(s)) en X aantal workers (servers die verbindingen kunnen afhandelen). Je hebt vervolgens allemaal manieren waarop je de load kan verdelen over die servers, bijvoorbeeld door elke minuut te pollen hoe druk een server het heeft qua CPU-load, of door puur te kijken naar het aantal requests wat er al gestuurd is naar 1 bepaalde server, of door simpelweg te rouleren door de rij servers, of een willekeurige server te pakken, etc.

Vervolgens zul je ervoor moeten zorgen dat al die servers de bronnen hebben om die verbindingen af te handelen. Gaat het bijvoorbeeld om een mailserver, dan moet er voor worden gezorgd dat de mailbox op elke server in sync is met alle andere servers, of je kan er voor kiezen om alle servers met 1 centrale opslagserver te laten verbinden, van alles is mogelijk.

En wil je op basis van verbindingen de load verdelen, of wil je nog specifieker elk request verdelen, of elk netwerkpacket? Stel dat je elk request naar een site verdeelt over een groep servers, en de gebruiker is ingelogd op deze site, dan zul je ervoor moeten zorgen dat al die servers de sessie van de gebruiker aanmaken bij het inloggen, en verwijderen bij het uitloggen.

Dit zijn maar enkele voorbeelden, hopelijk begrijp je dus dat er geen heel simpel antwoord is om deze algemene vraag te beantwoorden :slight_smile:

Is dit wat je wilde weten of had je een specifiek probleem wat je aan het oplossen bent? Indien dat laatste het geval is horen we graag meer details!

Ik zat een beetje na te denken over een NAS (Ik zou dan owncloud draaien op een server) Maar als dan straks de harde schijven vol zijn en er is niet nog een aansluiting dan vroeg ik me af hoe ik ervoor zorg dat ik via dat ene webadres toch alle bestanden kan krijgen. Maar in ieder geval bedankt voor de term load balancers.

dus als ik het goed begrijp wil je een NAS gaan loadbalancen?
je kan dan kijken naar dingen als DFS.
Echter raad ik het zelf eerlijk gezegt af aangezien je dan te makenkrijgt met overwrites en corruption danzij de locking ed.
Wat je wel kan doen is replication.
Wat je wilt bereiken (een NAS loadbalancing) kan je beter doen met een SAN.

Oke ik ga ernaar kijken Finlay